Wednesday, July 1, 2009

Mewah Bahasa: 'Tampan air tu, Rozi'

Oleh Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

NONI dan Rozi, rakan sekerja di firma swasta. Mereka berdua berkongsi menyewa rumah flat dua bilik di tengah bandar raya Kuala Lumpur. Pada suatu pagi Ahad, ketika mereka berdua hendak keluar bersarapan ....



Noni: Alamak!! Kucing siapa pulak melepas depan pintu ni! Nasib baik tak terpijak.

Rozi: Mak datuk! Tengiknya bau, mentakedarah apa kucing ni?! Besar pulak longgoknya tu!

Noni: Pergilah ambil penyapu lidi dan air dalam baldi, bawa sekali serbuk pencuci tu.



Rozi: Nah! Kaubuatlah, aku rasa nak termuntah ni, ... wek!!!

Noni: Banyak cantik muka kau, ... kau ingat aku cium wangi ke? Kausiram air kat longgok tu, biar aku tolak masuk dalam salur hujan, biar turun ikut salur tu ke longkang bawah. Tabur dulu serbuk pencuci tu, lebih pun tak apa ... biar berbusa-busa sampai tak nampak.



Rozi: Nah! Apa lagi? Aku dah siram, kaugosoklah dengan penyapu lidi tu biar hilang segala ainnya.



Noni: Kausiram banyak sangat, karang melimpah sampai rumah Mak Cik Bedah sebelah ni pulak. Mengamuk dia, kau takkan tak tau perangai dia ... perang dunia ketiga nanti!



Rozi: Eeei! Jangan banyak songehlah! Tampan! Tampan! Tampan tu!



Noni: Mana? Mana? Kat bawah ke? (melepaskan penyapu lidi dan pergi ke birai koridor dan menjengok ke bawah mencari sesuatu)



Rozi: Ooi! Apa kaubuat tu? Kan aku kata tampan?! Tampanlah cepat, karang air tu sampai rumah Mak Cik Bedah, mengamuk dia nanti, mampus kita!



Noni: Mana yang tampan? Tak nampak pun?! Yang ada aya boroi je tengah lepak atas kerusi bawah tu. Kat mana kau nampak yang tampan?



Rozi: Aku bilang tampan, tampan air tu dengan penyapu, tak le melimpah sampai rumah sebelah, lepas tu tolak masuk salur hujan tu, ada faham?!



Noni: Laa ... tampan itu ke? Aku ingat ada jejaka tampan ke tadi. Maklumlah aku ni dah lama kemarau boyfriend ...



Rozi: Bok bek bok bek aje lebih. Kan air tu dah sampai rumah sebelah. Tu kautengok longgok tu dah pecah, hanyut dan berlonggok lak kat depan pintu rumah Mak Cik tu!



Noni: Alamak!! Rozi ... pintu rumah Mak Cik tu dah terbukalah, jom cabut masuk rumah, aku takutlah!



Glossari

Tampan - kacak

- menahan perjalanan, aliran, pergerakan sesuatu (seperti aliran air)

Mentakedarah - makan dengan banyak

Busa - buih, semburan

No comments:

Post a Comment