Wednesday, July 1, 2009

Mewah Bahasa: 'Jaga yang tidur'




Bersama Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

JEFF dan Zul pelajar tahun akhir institut pengajian tinggi awam (IPTA) di ibu kota. Mereka sedang menjalankan penyelidikan mengenai golongan yang tidak berumah dan gelandangan di ibu kota. Pada suatu malam, mereka keluar ke pusat bandar untuk mencari golongan gelandangan ini untuk ditemubual. Di hadapan sebuah bangunan, mereka bertemu dengan lelaki yang agak berumur sedang tidur di atas kerusi. Apabila mereka hampiri lelaki tersebut, lelaki itu terjaga ....

Jeff: Zul, aku rasa orang tua tu menumpang tidur kat sinilah. Dia ni mesti tidak berumah, boleh jadi kita punya responden ni.

Zul: Aku rasa macam tulah. Kaupergi interview dia, biar aku ambil gambar.


Jeff: Pak cik, maafkan saya, boleh saya tanya sikit?

Pak Cik: Nak tanya apa? Engkorang sesat jalan ke, malam-malam buta nih?

Jeff: Bukan nak tanya jalan, kami berdua ni pelajar universiti. Nak buat kajian sikit, boleh saya tanya sikit?

Pak Cik: Kalau tanya benda yang aku tau, bolehlah aku jawab.

Jeff: Mula-mula saya nak tanya kenapa pak cik tidur di sini? Tidak ada tempat tinggal ke?

Pak Cik: Pak cik jaga!

Jeff: Tadi saya tengok pak cik tidur atas kerusi panjang ni.

Pak Cik: Memang aku tidur sini, aku jaga.

Jeff: Kenapa pak cik tidur di sini?

Pak Cik: Jaga!

Jeff: Saya tahu sekarang pak cik dah jaga, tapi tadi saya tengok pak cik tidur di sini. Pak cik tak ada rumah ke?

Pak Cik: Ada! Aku duduk kat flat di Cheras.

Jeff: Kalau ada rumah, kenapa pak cik tidur di sini?

Pak Cik: Aku jaga!

Jeff: Saya tau, sekarang pak cik jaga.

Pak Cik: Dah tau kenapa sibuk tanya lagi? Awak jangan main-main, saya sibuk ni. Eh! Awak yang sorang lagi ni buat apa? Ambil gambar yea? Tak boleh! Tak boleh! Sini tak boleh ambik gambar. Katuk dengan cota ni baru tau!

Jeff: Maaf pak cik. Ok, Zul! Jangan ambik gambar lagi! Maafkan kami pak cik, kami tak ambik gambar lagi. Pak cik sibuk yea?! Boleh saya tau pak cik sibuk buat apa?

Pak Cik: Jagalah! Sibuk apa pulak lagi? Aku pelangkung pulak budak dua ekor ni kang baru tau! Tak nampak ke, aku jaga kat sini?!

Jeff: Maaf, maaf, pak cik! Saya tahu pak cik jaga, tak tidur di sini.

Pak Cik: Siapa kata aku tak tidur sini! Kena giliran malam, aku tidur sinilah! Tu tadikan kamu dah nampak aku tidur sini.

Jeff: Pulak dah, tadi pak cik kata pak cik jaga, tapi sekarang pak cik mengaku pak cik tidur pulak.

Pak Cik: Aku jaga sini, sebab itulah aku tidur sini. Faham tak?!

Jeff: Aku rasa lebih baik kita blah cari responden lainlah. Aku rasa pak cik ni gila. Kejap dia kata dia jaga, kejap dia kata dia tidur dan last sekali dia kata dia jaga itu sebablah dia tidur.

Zul: Sah dia ni orang gila, jom blah sebelum dikatuknya kita dengan kayu bulat tu.

Pak Cik: Aku tak gila. Aku jaga kat sini. Baru lagi, jadi belum ada uniform. Mereka bagi cota dulu. Sebab kalau kena serang, mudahlah sikit.

GLOSARI

  • Jaga - ( i ) tidak tidur ( ii ) orang yang mengawal, pengawal keselamatan
  • Gelandangan - orang yang tiada tempat tinggal tetap
  • Pelangkung - pukul
  • No comments:

    Post a Comment