Wednesday, July 1, 2009

Mewah Bahasa: Tandas dilanda ribut





RIBUT melanda sebuah perkampungan di Port Dickson dan dikhabarkan banyak rumah musnah. Pemberita dari beberapa akhbar tempatan terkejar-kejar ke tempat kejadian dan tertekan bagi mendapatkan maklumat memandangkan tragedi itu berlaku lewat petang. Berita terbabit perlu diperoleh kerana ia bakal menjadi antara tajuk utama untuk akhbar keesokannya. Di sebuah pejabat akhbar di Seremban ....

Ketua Biro: Saya suruh awak buat liputan ribut kat Kampung Loyang tu tadi, apasal tak pergi?!

Pemberita: Dah balik dah. Ni ha storynya.

Ketua Biro: Cepatnya balik? ( membaca berita yang diberi oleh pemberita itu sampai berkerut dahi) Awak jangan nak main-main dengan saya, awak tu belum confirm lagi. Kalau macam ni punya kerja, saya tak rekomen!

Pemberita: Memang itulah storynya.

Ketua Biro: Sebenarnya awak pergi ke tak, ke kampung tu?

Pemberita: Pergi, tapi sampai sekerat jalan je, kereta dah tak boleh masuk. Kena jalan kaki sebab kawasan sudah ditutup oleh polis. Tapi saya sempat jumpa orang kampung yang boleh diwawancara. Saya tanya keadaan di kampung tu dan apa yang musnah. Orang yang saya interview tu kata habis tandas, musnah semuanya! Tak ada yang tinggal lagi. Itulah yang saya tulis tentang tandas di kampung tu, semuanya habis musnah dipukul ribut.

Ketua Biro: Boleh percaya ke, orang tua yang awak interview tu? Pelik semacam je story nih!

Pemberita: Betool! Memang boleh percaya punya, sebab lepas tu saya interview seorang lagi orang kampung yang ada di situ, ceritanya sama. Dia kata semuanya habis, tandas semua, tak ada yang tinggal lagi. Tak ada pulak dia kata rumah atau harta benda lain yang musnah. Dia cuma kata tandas semuanya!

Ketua Biro: Ini memang boleh jadi berita hangat nih! Pertama kali berlaku ribut yang musnahkan tandas sahaja. Macam mana mereka nak buang air yek?

(Kebetulan sedang mereka berbincang itu, seorang pembantu pejabat sedang berada di situ dan mencuri dengar perbincangan mereka dan dia menyampuk ....)

Pembantu pejabat: Encik, kalau encik masuk surat khabar cerita macam tu, habis digelakkan orang satu Malaya nanti. Orang yang encik interview tu sebenarnya nak bagi tau kampungnya dah habis musnah, tak ada sebiji rumah pun yang tinggal, semuanya dah roboh dilanda ribut.

Ketua Biro: Awak jangan nak menyampuk! Jangan nak mengajar kami pulak. Buat kerja awak sendiri. Jangan nak menyibuk kerja orang. OK!, story ni pasti meletup punya, kita tunggu gambar sampai. Kenapa lambat lak jurugambar ni yek?

Glossari: Tandas

  • habis langsung, hilang semuanya
  • bilik/bangunan untuk membuang air

No comments:

Post a Comment